Druk cyfrowy jest zupełnie inną
gałęzią poligrafii niż klasyczny offset, fleksodruk czy nawet
historyczny już sitodruk umożliwiający druk na kształtkach.
Wszystkie te techniki łączy jedno, a mianowicie konieczność
użycia formy drukowej w procesie przenoszenia obrazu na przestrzeń,
którą chcemy zadrukować. W przypadku druku cyfrowego forma do
druku nie jest potrzebna. Jest to nowoczesna technika wykorzystująca
zdobycze elektroniki, która wnosi w świat poligrafii nowe
możliwości. Posiada oczywiście także pewne ograniczenia.
Brak konieczności wytworzenia formy
drukowej wiąże się ze znacznym skróceniem czasu potrzebnego na
wykonanie pojedynczego wydruku. Minimalizuje też jego koszt. Z tej
przyczyny druk cyfrowy opłacalny jest przy małych nakładach.
Drukarnia cyfrowa może
wykonać nawet pojedynczy egzemplarz publikacji, na przykład
samodzielnie zaprojektowany przez klienta fotoalbum. W przypadku
innych technik wytworzenie formy do wydruku małego nakładu byłoby
kosztowne i bezcelowe. Forma służy bowiem do wielokrotnego
powielania tego samego obrazu. Drukarka cyfrowa przenosi zaś obraz z
komputera bezpośrednio na zadrukowywaną powierzchnię. Przy dużych
nakładach druk cyfrowy nie sprawdza się, czas produkcji jest
dłuższy, jakość z reguły niższa, a koszta się nie kalkulują.
Drukarnia cyfrowa
i publikacje personalizowane
Tak
zwana cyfra wnosi do poligrafii bardzo znaczący element, a
mianowicie możliwość wykonywania druków personalizowanych.
Drukarnia cyfrowa może
wykonać wydruki pojedynczych egzemplarzy zaproszeń czy katalogów w
nazwiskami osób, do których są one adresowane. Można też w
gotowych egzemplarzach wykonanych dowolną techniką dodrukować
brakujące dane w wyznaczonych do tego miejscach. Dzięki temu
katalogi powstałe w offsecie mogą mieć nadrukowane cyfrowo dane
osób, do których mają trafić. Z pozoru prosta sprawa, a w
praktyce potężne narzędzie marketingowe.
Jak
widać, drukarnia cyfrowa
oferuje usługi nie tylko dla małych firm i klientów
indywidualnych. Wykorzystywana tutaj nowoczesna technika wnosi nowe
możliwości w dziedzinę poligrafii – trzeba tylko mieć
świadomość, w jaki sposób można i kiedy warto je wykorzystać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz